Thursday, April 22, 2010

Ramuan Rahasia article in Harian Metro

Read all about it here, published originally by Malaysia's Harian Metro on April 21 2010. Harian Metro is Malaysia's highest-circulating Malay-language newspaper, and is read largely by Malay urban dwellers.

USAHA PULIH JATI DIRI MELAYU SINGAPURA.

NAMA Mohd Sanif Olek, 40, mungkin masih asing kepada kita. Bagaimanapun, di tanah kelahirannya di Singapura, Sanif antara karyawan seni yang aktif di belakang tabir dunia penerbitan drama, majalah dan iklan komersial. Tiga filem pendek terbitan dan arahannya, Lost Sole, A la folie dan Ameen pernah mendapat pengiktirafan antarabangsa.

Lulusan filem dari Jabatan Filem, Bunyi dan Video, Politeknik Ngee Ann, Singapura dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Media dari Universiti Murdoch, Perth, Australia ini mempunyai cita-cita besar untuk mengembalikan kemasyhuran kegemilangan filem Melayu di Singapura.

Ia bukan sekadar omongan kosong kerana atas daya usaha sendiri, Sanif kini menerbitkan filem sulungnya berjudul Ramuan Rahasia. Ia filem yang mengetengahkan identiti diri orang Melayu dengan mengetengahkan sambal goreng yang menjadi makanan kegemaran harian masyarakat Melayu sebagai tema.

Filem itu lakonan Datuk Rahim Razali, Adlin Mosbit, Rafaat Hamzah, Keagan Kang, Aaron Aziz, Shah Iskandar, Asnida Daud, Marina Yusoff dan Nurul Aini.

Ramuan Rahasia adalah filem Melayu pertama selepas empat dekad sejak era kegemilangan Cathay Keris dan Shaw Brothers berakhir.

Meskipun kekurangan modal, Sanif berani terbitkan juga filem itu kerana seseorang perlu memulakan sesuatu.

Dalam pertemuan dengan Wartawan Hiburan Harian Metro, NOR AKMAR SAMUDIN, di Kuala Lumpur, baru-baru ini, Sanif dengan rendah hati beritahu dia mohon pembiayaan untuk menyiapkan Ramuan Rahasia. Ia baru 65 peratus siap dan masih perlukan dana.

Selama 15 tahun terbabit dalam bidang penerbitan, Sanif sudah menerima pelbagai anugerah di Singapura dan peringkat antarabangsa.

Antaranya, Pengarah Terbaik Drama Bersiri (1988, Segaris Sinar), Siri Info-ad Terbaik (Mentari, siri 1 & 2), Info-Majalah Terbaik/Siri Gayahidup (So Lazat), Pengarah Drama Terbaik (Kaki Borak), Siri Kebudayaan Terbaik (Semarak Budaya), Filem Pendek Terbaik (A la folie), Jogja-NETPAC Asian Filem Festival (Indonesia), Filem Terbaik Agama (Lost Sole), Festival Filem Pendek Kebudayaan (Jaipur, India), Filem Naratif Terbaik (Lost Sole) dan Festival Filem Pendek Antarabangsa Rahmat (Iran).


RAP: Kenapa selepas 40 tahun baru filem Melayu hidup semula di Singapura?

SANIF: Selepas berakhirnya era Cathay Keris dan Shaw Brothers di Singapura pada awal 1960-an, maka lenyaplah juga kegemilangan filem Melayu di pulau itu. Studio Jalan Ampas hanya jadi kenangan. Kini selepas 40 tahun berlalu sebagai seorang yang mencintai kesenian bangsa, saya terpanggil untuk menerbitkan filem Melayu dengan mengekalkan budaya dan adat resam orang Melayu Singapura.

Bukan senang hendak menerbitkan filem Melayu di Singapura kerana apabila saya berjumpa dengan pihak tertentu untuk mendapatkan sokongan mereka menganggap filem Melayu tiada nilai komersial. Mereka tidak tahu hendak melabelkan atau meletakkan filem Melayu itu dalam kategori apa dan di mana. Oleh itu saya perlu berusaha sendiri dengan mengumpul modal kerana tidak mahu jati diri orang Melayu Singapura turut terkubur sama.

Saya menerbitkan filem Ramuan Rahasia ini untuk memberi penghormatan kepada filem Melayu lama yang melahirkan pengarah filem legenda seperti Allahyarham Tan Sri P Ramlee, Hussin Haniff dan M Amin. Mereka ini banyak meninggalkan kenangan yang mengusik jiwa dan memori indah dalam kalangan penonton.

Skrip dan konsep filem ini sudah siap pada 2001 dan apabila saya beritahu hasrat membuat filem ini, masyarakat Melayu di sana memberikan sokongan kerana mereka juga teringin hendak menonton filem Melayu Singapura selepas sekian lama tiada yang berani menerbitkannya.

Dengan adanya filem ini juga saya berharap orang Melayu Singapura dapat memartabatkan semula budaya Melayu yang kian terhapus. Orang Melayu Singapura terutama golongan muda sudah hilang jati diri. Apabila saya berbual dengan orang luar, mereka kata sukar hendak kenal Melayu Singapura.

Syarikat penerbitan di sana lebih aktif menerbitkan drama untuk TV dan juga menghasilkan program hiburan. Ini kerana ia tidak memerlukan belanja yang besar dan lebih komersial.


RAP: Selepas 40 tahun tiada filem Melayu di Singapura anda tentu kena pastikan ia produk terbaik. Jadi apa istimewanya filem ini?

SANIF: Sudah tentu Ramuan Rahasia karya terbaik saya. Ia kisah menyayat hati mengenai cinta dalam keluarga dan hubungan kasih sayang antara generasi yang berbeza. Hubungan itu direnggangkan lagi oleh kongkongan emosi. Ilham saya datang selepas menonton filem Eat Drink Man Woman oleh Ang Lee, Chocolat, Babette's Feast dan Like Water For Chocolate. Semua cerita itu mengangkat makanan sebagai tema utama kerana daripada makanan kita boleh mengenali bangsa dan budayanya. Apabila sebut lemang orang tahu ia makanan kegemaran orang Perak dan lontong pula menjadi kesukaan orang Johor.

Jadi dalam filem ini saya ketengahkan sajian sambal goreng. Semua orang boleh menyediakan hidangan itu, tetapi mungkin yang membezakannya ramuan digunakan. Hidangan istimewa ini diketengahkan bagi memaparkan bentuk subteks yang terkandung dalam budaya Melayu yang kerap menghidangkan sambal goreng sebagai makanan harian.

Filem ini juga disulami banyak lagu klasik seperti Si Jali-Jali, Pesan Kakek dan Sayang Di Sayang untuk meletakkan filem ini dalam konteks budaya di rantau ini. Ragam ini dinyanyikan sendiri oleh watak utama filem ini.


RAP: Elemen lain terdapat dalam filem itu?

SANIF: Ramuan Rahasia juga memaparkan keunikan budaya dan warisan Melayu atau Muslim kepada dunia. Kebanyakannya daripada amalan yang lazim dilakukan oleh masyarakat Nusantara. Semua elemen itu disatukan dalam konteks Singapura moden. Misalnya babak memaparkan perkahwinan Melayu yang memperlihatkan pertembungan budaya Melayu kontemporari dan tradisi.


RAP: Ringkasan cerita Ramuan Rahasia?

SANIF: Murni seorang jururawat dan pembantu rumah dari Aceh yang bekerja dengan Pak Harun, seorang lelaki tua berkerusi roda yang dirundung kesepian. Murni dalam dilema untuk memasak hidangan sambal goreng yang sedap seperti masakan arwah isteri Pak Harun. Sikap Murni yang suka menyanyi di dapur juga membuatkan Pak Harun bertambah sakit hati.

Lalu Murni berusaha mencari ramuan rahsia yang membuatkan sambal gorengnya sedap. Apakah ramuan rahsia itu yang mampu meredakan ketegangan antara Murni dan Pak Harun serta menyatukan semula Pak Harun dengan anaknya, Rosli yang kini menetap di Sydney? Mampukan ramuan rahsia itu mengubati jiwa yang luka dan menyatukan mereka kembali untuk mengalunkan irama lagu yang sama? Itulah yang mahu saya paparkan.


RAP: Yakin filem ini akan mendapat sambutan?

SANIF: Saya yakin kerana penonton Melayu Singapura sudah lama teringin hendak menonton filem Melayu yang diterbitkan orang Singapura sendiri.


RAP: Barangkali ramai yang tidak kenal siapa Sanif? Ceritakan latar diri anda.

SANIF: Saya berpengalaman dalam bidang penerbitan drama, majalah dan pengiklanan. Saya mempunyai kelulusan daripada Jabatan Filem, Bunyi dan Video dari Politeknik Ngee Ann (1996), Singapura. Pada 2001 saya melanjutkan pengajian perfileman di Sekolah Media, Komunikasi dan Budaya di Universiti Murdoch, Perth, Australia dan mendapat ijazah sarjana muda dalam Media.

Tamat belajar, saya terus terbabit dalam bidang penerbitan televisyen dengan menjadi pengarah dan penerbit sambilan . Ada juga bertanya cukup makankah dengan kerja yang saya buat? Saya tidak ambil hati dengan soalan itu kerana tahu apa yang saya buat dan ia adalah minat saja sejak remaja. Selepas 10 tahun menimba pengalaman dalam bidang penerbitan, drama, iklan dan majalah saya terbitkan tiga filem pendek, Lost Sole, A la folie dan Ameen.

Saya dapat ilham menerbitkan filem pendek Lost Sole berdasarkan cerita bapa saya sendiri yang kehilangan kasut di masjid. Kejadian itu berlaku ketika saya masih kecil. Filem pendek itu mendapat pelbagai penghargaan antarabangsa dan dipilih secara rasmi dan ditayangkan di lebih 30 festival filem antarabangsa termasuk di Hawaii, San Francisco, New York, St Petersburg, Montreal dan Tehran.

Lost Sole sudah lapan kali dipertandingkan pada festival filem itu dan berjaya meraih dua anugerah filem. Lost Sole juga pernah ditayangkan di Museum of Modern Art, New York. Dalam diam tak diam sudah 15 tahun saya terbabit dalam bidang penerbitan ini.


RAP: Harapan anda terhadap filem Melayu di Singapura?

SANIF: Saya harap ada pihak yang sudi membantu usaha saya untuk mengembalikan semula kegemilangan filem Melayu di Singapura. Dengan adanya filem Melayu ini diharap dapat membantu golongan muda di sana mengenali asal- usul mereka. Saya berazam dalam setiap filem terbitan saya akan diselitkan budaya Melayu kerana sekarang identiti diri orang Melayu Singapura semakin terhakis.

Thank you Nor Akmar for the wonderful article.

NOTE: This film is still incomplete and appeals for funds/donations to finish the remaining 35% of shoot.

Wednesday, April 21, 2010

Ramuan Rahasia article in New Straits Times

Read all about it here, published originally by Malaysia's New Straits Times on April 21 2010. New Straits Times is read by leaders and thinkers.

Sanif finds his missing ingredient
2010/04/20
HIZREEN KAMAL
hizreen@nst.com.my

A lone Malay film from Singapore after 40 year prompts HIZREEN KAMAL to write about the man behind the reels.

MALAYSIA has a booming Malay film industry but neighbouring Singapore has not seen a Malay film emerge from its shores for nearly 40 years. The last Malay film from the island republic was Satu Titik Di-Garisan (by Cathay-Keris Film Production).

That film also marked the end of the Malay celluloid production in Singapore, as the industry then shifted its operations to Kuala Lumpur. While Singapore does produce several feature films, these are mostly in English and Chinese.

There was even one in Tamil recently. However, the future may be brighter for the island’s Malay film industry, thanks to Sanif Olek, Singapore’s award-winning short film director.

His directing credits include some television work and a trilogy of short films — Lost Sole (awarded Best Film on religion at the International Festival of Short Films on Culture, Jaipur and Best Narrative Film, International at the Rahmat International Short Film Festival, Tabriz, Iran, A La Folie (awarded Best Short Film at the fourth Jogja-Netpac Asian Film Festival 2009) and Ameen.

Admitting that the Malay voice in Singapore is under-represented, the 40-year-old is hopeful of reviving the Malay film industry in Singapore.

With 15 years experience in the island’s TV industry and known for a focused working style and demands on quality, Sanif is banking a lot on his debut Malay feature film, Ramuan Rahasia (The Missing Ingredient), to be released in Singapore and Malaysia at the end of the year.

Sanif, who holds a degree in media from Perth’s Murdoch University, also hopes the film would be a homage to legendary film-makers like Tan Sri P. Ramlee, Hussin Haniff and M. Amin.

Sanif said the idea for Ramuan Rahasia occurred to him eight years ago, and he took inspiration for the story from the people around him.

He is filming his debut feature under his company, reeljuice Films.

“This is a very important project for me. It is not only about being possibly the first Malay film after four decades post Jalan Ampas and Cathay-Keris, but also because the story covers a lot of elements that touch on (the lives of) modern contemporary Malays, making it relevant to both countries,” says Sanif who was in Kuala Lumpur recently to promote the film, which is 65 per cent completed.

Ramuan Rahasia is a tale of family love and inter-generational relationships and uses food such as sambal goreng as a metaphor for finding the missing ingredient.

Sanif said Ramuan Rahasia was inspired by films such as Ang Lee’s Eat Drink Man Woman, Lars Hallstrom’s Chocolat, Gabriel Axel’s Babette’s Feast and Alfonso Arau’s Like Water For Chocolate.

Adding spice to the film is the inclusion of classic Malay folk songs such as Si Jali-Jali, Pesan Kakek and Sayang Di Sayang, which are sung by key characters in the film.

While its uniqueness alone will draw an enthusiastic audience, this 90-minute film features an exceptionally strong cast.

Veteran actor Datuk Rahim Razali, whose four-decade award-winning career as a director, writer and actor has made him an icon in the Asia-Pacific region, has given his full support by sharing his rich experience with the Singapore production team and heading the list of cast.

Rahim also sings in Ramuan Rahasia.

Sanif, who had watched Rahim’s popular feature film, Abang, as a boy, said he had always wanted to have someone of his stature in his film. “It is a great honour, and working with him has been a humbling experience for me.”

Rahim plays a lonely widower who cannot stand his maid’s cooking.

“He had what was needed to bring out the character of a man who suffered a stroke and was reduced to being in a wheelchair,” says Sanif, who is grateful to the screen legend (known to be very selective in choosing a film project) for his involvement.

“Rahim did very well. His facial gestures and body language did it all,” he says.

Other crowd-pullers in the cast are Singapore’s rising stars including Aaron Aziz who is also making quite an impression in Malaysia, Rafaat Hamzah, Aidli “Alin” Mosbit and Keagan Kang.

“With the fine actors, popular songs of the past and heart-warming story, I think the film will surely strike a chord and delight a diverse audience, both commercial and art house,” says Sanif.

Of course he realises that the attempt to revive the Malay film industry in Singapore is no walk in the park, but he feels compelled to do it anyway.

“That’s the challenge. I come from an independent film-maker background. Before me, there was no Malay film-maker who did a short. After that, more and more Malay film-makers emerged. So, it felt good.

“(It is) the same with this project. It is going to be a good, but not smooth, ride. The first one is always not easy.

“Hopefully, it’s going to be how Pendekar Bujang Lapok is being talked and discussed even now.”
Sanif also hopes to look for financiers to complete the film, which has a projected budget of S$350,000 (RM828,554).

“Since there has been no commercial reference, it has been hard to convince investors to come in,” he says, adding that they were also apprehensive to fund the film for fear that it might not be a success.

So far, Sanif has used his own money on the project. On his thoughts about the local Malay film industry, Sanif said it is a thriving one with a mix of commercial and independent films.

“I see many talented young directors and producers lately. I believe it is moving forward and there are segments in the audience who long for ‘thinking’ films like those of the late Yasmin Ahmad’s.”


Thank you Hizreen for the wonderful article.

NOTE: This film is still incomplete and appeals for funds/donations to finish the remaining 35% of shoot.